Sådan laver jeg.... et bronceleje

Jeg anvender bronce til 2 delte lejepander, når det handler om glide lejer i olietrykssmurte motorer.

Råemnet deles i 2 stykker i drejebænken..

Med et knivhoved, planes kanterne på lejeskallen. ( se evt. GS Triks og tips, vedr. værktøj)

Kanter fortinnes, som forberedelse til videre bearbejdtning.

De 2 halvdele loddes sammen, fastholdt med en skruetvinge, så tinfilmen bliver så tynd som muligt, da de senere skal adskilles.

Der laves en runding på lejeskaller, således at de passer på krumtappen. Det var det jeg fortalte om i forbindelse med emnet : Krumtap

Lejet stikkes af i den bredde jeg skal bruge.

Lad mig fortælle lidt om det her billede:
1:Færdige lejepander er nu er adskilt ved hjælp af varme.
2: Hjælpeværktøj til opspænding efter de er adskilt, når de skal slutbearbejdtes.
3:Mærkeblåt til kontrol.
4:Lejeskraver 3 kantet, skal være meget skarp! 

TIPS: Når du har adskildt lejepanderne husk så at mærke dem parvis, med det cylindernummer de tilhører.

Krumtappen ser du her med "mærkeblåt" på en søle.
Sølen til højre er monteret med en plejlstang på, sammenspændt med korrekt moment.Herefter drejer jeg plejstangen rundt på sølen således at høje punkter bliver farvet blå på lejepanden. Se næste billede...

De høje punkter ser du her er farvet blå. Disse højepunkter skabes væk med en lejeskraver. Denne process gentages. Hvornår er jeg tilfreds...når punkterne er mange og små, men det er ligesom noget jeg har på "gefül"...svært at forklare..

Nyeste kommentarer

04.11 | 10:13

Yes no problem - I can see your e mail in back office

04.11 | 08:11

Hi it's possible send me the pdf file?

BR
Pascal

03.11 | 09:46

Drawings are from USA - you need to ask google -

03.11 | 08:39

I all How can I get a full set of Detail drawings so that I can make myself?