Største flyprojekt til dato scala:1:4 byggetid indtil nu 4 år
Model projekt Rolls Royce Merlin 12 cyl 423ccm, bor/slag: 34x38mm
Følg også med i opstart af min motor klik på logbog.
Original flymotor specifikationer: 27.000ccm- fra 1.200 til 2.000 bhp ved 2.700 omdr/min. Bruger 160 liter bensin i timen. Total længde cirka 2 meter, vægt 600 kg med hjælpeagregater.
På billedet ser du en original plejlstang fra en Spitfire, og ved siden af den, et sæt fra min motor. Lægger du 4 af mine i forlængelse af hinanden er de lige så lange som originalen, det er scala 1:4.
Rå emne til 12 cyl. krumtab
8,3 kg crom nikkel stål, til 2.000 kr.
Krumtab under bearbejdtning
Olie kanaler bores. Ø 2,5mm i mere end 50 mm dybe, og så med den tykkelse bor, i 45 grader...det var spændende, mildelst talt..husk på hvis det går galt, skal man starte forfra på en ny krumtap..!
Krumtab klar til montering
Vægt: 1,050 kg resten af de 8,3 kg lavet til spåner efter cirka 4 uger's arbejde.
Jeg bruger aluminium af den type der anvendes i en F16.
Stempler og plejlstænger ses her
Krumtap/lejebukke/plejlstænger set nedefra
Krumtap monteret med 12 pl.stænger og stempler...
Krumtappen er den i midten med de 6 sorte prikker på(gevindhuller)
Alle gearhjul til kompressor
Torrisions aksel forbindelse fra krumtab til kompressor
Umbraco bolte i den rigtige kvalitet er godt materiale til ventilfremstilling. 26 stk tager mindst et par dage!
Ventil klar til montering
Pillearbejde...fremstilling af fjedre er et helt specielt kapitel..hvis du har brug for mere viden, se under faneblad "GS Triks og tips" og gå derefter til "ventilfjedre" så er der her en nærmere beskrivelse at dette emne.
Topstykker med sæder/styr og ventiler
Ventiler monteret i topstykke
med knast
Et af mine yndlingsbilleder
Syntes bare det var dejligt at komme hertil....
Også her er det pillearbejde. Hver magnet betjener 6 cylindre.
Rolls Royce Merlin 12 cyl motorlængde 55 cm.
Vægt motor 10,5 kg. Ophæng er nøjagtig kopi af det der sidder i en Spitfire.Jeg forventede at kunne starte den op i 2010, men andre projekter har udsat første start..så nu prøver vi om ikke det kan lykkedes i 2011,12,13..eller 2014 🙂