Største flyprojekt til dato scala:1:4 byggetid indtil nu 4 år

Model projekt Rolls Royce Merlin 12 cyl 423ccm, bor/slag: 34x38mm

Følg også med i opstart af min motor klik på logbog.

Original flymotor specifikationer
: 27.000ccm- fra 1.200 til 2.000 bhp ved 2.700 omdr/min. Bruger 160 liter bensin i timen. Total længde cirka 2 meter, vægt 600 kg med hjælpeagregater.

Hvad er scala 1:4

På billedet ser du en original plejlstang fra en Spitfire, og ved siden af den, et sæt fra min motor. Lægger du 4 af mine i forlængelse af hinanden er de lige så lange som originalen, det er scala 1:4.

Rå emne til 12 cyl. krumtab

8,3 kg crom nikkel stål, til 2.000 kr.

Krumtab under bearbejdtning

Olie kanaler bores. Ø 2,5mm i mere end 50 mm dybe, og så med den tykkelse bor, i 45 grader...det var spændende, mildelst talt..husk på hvis det går galt, skal man starte forfra på en ny krumtap..!

Krumtab klar til montering

Vægt: 1,050 kg resten af de 8,3 kg lavet til spåner efter cirka 4 uger's arbejde.

Plejlstangssæt

Jeg bruger aluminium af den type der anvendes i en F16.

Stempler og plejlstænger ses her

Krumtap/lejebukke/plejlstænger set nedefra

Krumtap monteret med 12 pl.stænger og stempler...

Gearkasse ikke monteret

Krumtappen er den i midten med de 6 sorte prikker på(gevindhuller)

Alle gearhjul til kompressor

Torrisions aksel forbindelse fra krumtab til kompressor

Ventiler fremstilles

Umbraco bolte i den rigtige kvalitet er godt materiale til ventilfremstilling. 26 stk tager mindst et par dage!

Ventil klar til montering

Pillearbejde...fremstilling af fjedre er et helt specielt kapitel..hvis du har brug for mere viden, se under faneblad "GS Triks og tips" og gå derefter til "ventilfjedre" så er der her en nærmere beskrivelse at dette emne.

Topstykker med sæder/styr og ventiler

Ventiler monteret i topstykke

med knast

Et af mine yndlingsbilleder

Syntes bare det var dejligt at komme hertil....

Tændingsmagnet

Også her er det pillearbejde. Hver magnet betjener 6 cylindre.

Rolls Royce Merlin 12 cyl motorlængde 55 cm.

Vægt motor 10,5 kg. Ophæng er nøjagtig kopi af det der sidder i en Spitfire.Jeg forventede at kunne starte den op i 2010, men andre projekter har udsat første start..så nu prøver vi om ikke det kan lykkedes i 2011,12,13..eller 2014 🙂

Pascal De vittori 03.11.2022 08:39

I all How can I get a full set of Detail drawings so that I can make myself?

webmaster 03.11.2022 09:46

Drawings are from USA - you need to ask google -

Lars Peter Tørnqvist 19.12.2018 12:01

Hej Gunnar
Helt utroligt hvad du formår thumbs up! Respekt!!!
Jeg er specielt interesseret i din RR og tænker om du har opgivet at starte den?

Viggo O 22.04.2018 01:11

Bliver helt blød i knæerne. Fantastisk flot håndværk og ikke mindst tålmodighed.

Gunnar 22.04.2018 07:34

Tak. Nogle har det bedst med korte projekter jeg har det åbenbart bedst med de lidt længere, og begge dele er lige rigtig for den der laver det syntes jeg.

Kieron 22.07.2016 23:13

How can I get a full set of Detail drawings so that I can make one myself?

Gunnar 23.07.2016 19:28

Hi Kieron - I have send a personal mail to you.
Best regards

Sam Green 14.02.2016 20:33

Amazing! how do you find the time ! Completely hand made as well ! Is there a film of it running ?

Peter T. Simonsen 03.11.2015 17:03

Nu tør jeg næsten ikke kalde mig maskinarbejder mere.
Har tidligere arbejdet med landbrugsmaskiner siden savklingefabrik og her sidst elektronik.

gunnar 04.11.2015 08:52

Hej Peter.
Som maskinarbejder kan man lave næsten alt . Problemet er at komme i gang med hvad man nu har lyst til at lave.
Hilsen Gunnar.gunnar

Martin 15.12.2014 13:46

jeg har fulgt dig i en del tid og viser også de elever jeg har på mit mekaniker grundforløb dit arbejde. I min optik er det ren kunst og noget af det smukkeste!

gunnar 16.12.2014 08:26

Hej Martin.
Tak for de pæne ord. Det er sundt for de unge mennesker at se at der også kan laves godt arbejde uden elektronik.

Hilsen Gunnar.

Jens Christensen 22.10.2014 13:09

Fantastisk imponerende.

Gunnar 30.10.2014 15:57

Enig, de englændere laver af og til en genistreg og deres Rolls Royce Merlin motor hører bestemt til på førstepladsen,hvis man spørger mig.

Jens Geschwendtner 27.03.2014 20:03

Hej Gunnar. Dyb dyb respekt , jeg ser lignende projekter på Model
engineering messer i UK, men det jeg ser her er fuldt på højde, eller måske endnu bedre !

gunnar 28.03.2014 08:23

Hej Jens.
Tak for de pæne ord. Jeg prøver at gøre det så godt jeg kan.

Hilsen Gunnar.

Pietro Turci 26.02.2014 18:26

Peter Turci
Congratulations for your wonderful creations, I saw the fabulous merlin professionalism in the construction of special congratulations for your laboratory,

gunnar 27.02.2014 08:42

Hej Pietro.

Thank you for your kind Words.

Regards Gunnar.

Rene' Frederiksen 02.04.2013 01:48

Den er så fantastisk godt lavet,at man bare sidder helt lamslået og kan ikke finde ord,men modellen siger vist også alt hvad der skal siges.

gunnar 03.04.2013 08:44

Hej Rene.
Det er da blevet en pæn model men den var også svær at lave.
Hilsen Gunnar

Kaj Frøing 07.01.2013 20:29

Hej Gunnar

Fantastiske ting du har lavet!

Har du fået startet Merlin motoren?

// Kaj

gunnar 08.01.2013 08:34

Hej Kaj.
Nej jeg har ikke rørt den men jeg må vist til at forsøge lidt igen.
Hilsen Gunnar

Henrik Mathiasen MDK 08.10.2012 21:16

Hej Gunnar
Det er en fantastisk hjemmeside du har, jeg har være inde og ose på din side mange gange, og det er vældig inspirerende vh Henrik Mathiasen

gunnar 09.10.2012 08:26

Hej Henrik.
Tak for dine pæne ord. Siden er tænkt som inspiration for andre.
Vi ses vel på lørdag.
Gunnar.

Jan Søndergaard 07.05.2012 11:47

Har du overvejet at bygge resten af Spitfiren? Man kan få tegninger i 1:4, koster ikke så meget. Tænk en hel Spit i samme standard - det ville gå verden rundt.

Gunnar 07.05.2012 14:14

En af vennerne har lavet en Spitfire i kvart størrelse men min motor skal ikke op at flyve.Håndværket ved at lave den det det der er sagenfor mig.
Gunnar

Jan Søndergaard 06.05.2012 22:51

Fantastiks! Jeg er ved at dø af nysgerrighed - er den startet op? Hvad med en lille video - med lyd - af dyret i aktion?

Gunnar 07.05.2012 07:48

Hej Jan.
Jeg ha rlidt problemer så den kører ikke endnu. Når den gør kommer der en vidio.
Hilsen Gunnar.

Dan 22.03.2012 04:40

flot hvor der er vilje er der en vej.
Du gør det simpelhen godt.

gunnar 22.03.2012 07:52

Hej Dan.
Tak for det.
Hilsen Gunnar.

jesper 21.02.2012 21:02

hej Gunnar
jeg har et nyt projekt til dig hvis du er interesseret :D det er en motor der heder Vankel så kunne være sjovt at se om man kunne bygge :D

jesper 26.02.2012 23:42

okey :D men ville gerne have set om det kunne lade sig gøre at lave den for har hørt at den skulle være svær at lave :D

gunnar 22.02.2012 07:54

Jeg kan bedst lide at lave modeller af motorer der har kunnet bruges ti noget. Vankel har aldrig imponeret mig.
Hilsen Gunnar.

Kåre 26.11.2011 22:30

Kan se at du kan noget med metal, men hvad går du egentlig efter?

gunnar 27.11.2011 08:23

Hej Kåre.
Jeg går efter at fordrive min megen fritid med noget jeg kan lide nemlig at skabe noget med hænder og hoved.
Hilsen Gunnar.

Kristian Andersen 10.11.2011 14:14

Først og fremmest så et stort buk med hovedet i respekt for dit fine håndværk.
Har motoren været forsøgt startet op ?

gunnar 11.11.2011 08:17

Hej Kristian.
Nej ikke endnu men det skal prøves i løbet af vinteren.
Hilsen Gunnar.

Claus 24.10.2011 13:42

Er der så specielle hensyn, udover de vanskeligheder du beskriver??

claus 24.10.2011 13:12

Var den oprindelige tanke hos de der fremstillede de støbte dele, at motoren skulle køre med gløderør??
Når du så ændrer det til tændrør, er der så specielle he

Carsten T 18.08.2011 14:18

Hvor er det bare vildt! hvor er det bare fantastisk håndværk, Hvor ville jeg bare gerne have en af hver :D

Carsten T 19.08.2011 10:20

Jeg har slet ikke fingersnilde til at kunne den slags, og absolut ikke know-how :D Men alt respekt herfra i hvert fald

gunnar 19.08.2011 08:27

Hej Carsten.
Det kan du godt få det er bare at gå i værkstedet og begynde fra en ende af.
Hilsen Gunnar.

Henrik Elmer 24.06.2011 11:54

Jeg glemmer helt at trække vejret når jeg surfer rundt på din hjemmeside

gunnar 24.06.2011 16:30

Hej Herik.
Når du har fået vejret igen haber jeg du er blevet inspireret til at lave et eller andet man har det skønt under prosessen.
Hilsen Gunnar.

Rex Keene 29.05.2011 14:01

Absolutely magnificent engineering!

Tak skal du have :)

gunnar 30.05.2011 07:53

Thank you for your comment on my work.

Regards Gunnar.

gunnar 18.04.2011 08:21

Hej Bo.
Tak for de pæne ord. Merlin motoren er et maget smukt stykke mekanik for os der har øje for den slags.
Hilsen Gunnar.

Bo - Flybilleder.dk 16.04.2011 23:01

Hej

Alle dine projekter er så fantatiske man slet ikke fatter det, men denne motor er det vildeste. Krumtappen og plejlstængerne er et kunstværk i sig selv !

Jan Strøyer 05.03.2011 06:08

Superflot arbejde du ligger for dagen.
Hvordan går det med din RR motor ?

Gunnar 05.03.2011 10:03

følg evt. med i opstarts forløbet ved at klikke ind på "Rolls Royce opstart" hvor jeg løbende opdaterer fremskridt...

gunnar 05.03.2011 09:02

Hej Jan.
Tak for det. Jeg har problemer med tændingen så jeg ændrer lidt på magneterne.
Hilsen Gunnar.

Søren 26.02.2011 14:02

hvor utroligt dybt imponerende arbejde. Ville meget gerne komme i lære hos dig og følge dig rundt på værkstedet og tage ved lære! :)
Vh. Søren

gunnar 27.02.2011 08:31

Den viden jeg harjeg fåetved at jeg har set en masse motorer og maskineri indv og udv den havde jeg ikke da jeg var 24.Det skal nok komme. Gunnar.

Søren 26.02.2011 15:57

man lærer vel hele livet
jeg er 24 og arbejder pt meget med toyotas 1jz og 2jz motorer, men med din know-how ville jeg kunne meget mere! misundelig!

gunnar 26.02.2011 15:06

hej Søren.
Tak for det.Håndværk er ikke noget der læres på kort tid . Jeg er 75 og ikke udlært endnu.
Hilsen Gunnar.

Jerker 07.02.2011 01:21

Hälsnig från Sverige... Kan bara hålla med alla före mig, fantastiskt arbete!!!!

gunnar 07.02.2011 08:05

Hej Jerker.
Tak for det.
Hilsen Gunnar.

Kim Murphy 24.01.2011 22:03

Fuldstændig imponerende håndværk! Hvad regner du med af HK og omdrejninger og hvad er udvekslingsforholdet i gear kassen ?

gunnar 25.01.2011 09:09

Hej Kim
Den har ca 16hk ved3000omdr og gearingen til propellen er ca1:1,5
Hilsen Gunnar.

Claus Pedersen 23.01.2011 20:10

utroligt fedt projekt. Imponerende at det kan lade sig gøre.

gunnar 24.01.2011 12:23

Hej Claus.
Man ved først om det kan lade sig gøre når man har prøvet og det gør jeg. Hilsen Gunnar.

Verner Nyhus 05.12.2010 19:22

Fantastisk, er dybt imponeret

gunnar 07.12.2010 08:10

hej Verner.
Tak for det.
Gunnar.

Finn S 02.12.2010 18:23

Det er da smukt og imponerende at nogen stadig kan håndværket.Fantastisk flot.

gunnar 03.12.2010 12:19

hej Finn
Tak for det.
Gunnar

torsten 26.09.2010 16:21

du er sq for sej

gunnar 26.09.2010 18:42

Tak fordet.
Hilsen Gunnar

Ole Pedersen 06.08.2010 22:56

knastakslerne er da drevet med lodrette aksler forsynet med vinkeldrev på den originale merlin,er den ikke?Mvh Ole Pedersen Kalundborg.

Gunnar 07.08.2010 17:43

Hej Ole
Det er korrekt som du siger.M en støbningerne som jeg købte i USA var lavet til kæde. Der er også kun to ventiler pr cyl.
Hilsen Gunnar

Flemming Jul Nielsen 12.06.2010 10:35

Fantastisk flot stykke arbejde.

Gunnar 12.06.2010 17:30

Tak for det.

HIlsen Gunnar

gunnar 19.04.2010 08:28

hej Claus.
Ja hoveddelene er støbninger købt i USA men alle andre dele skal man selv lave.Det har taget en 3 år. grenå motormuseum 24/4 udstil.
Hilsen Gunnar.

Claus 17.04.2010 19:46

Formidabelt.
Er nogen af delene støbt??
Har i så fald selv gjort det?

Sabine fra Thisted 09.03.2010 22:26

Super godt gået! Målrettethed er en god egenskab!

gunnar 10.03.2010 16:22

tak.

Hilsen Gunnar.

Paul Steele 02.03.2010 22:58

Well done Gunnar, keep it up Digger

Gunnar 03.03.2010 08:25

Thank you .
Regards Gunnar

Thor Arne Jensen 01.03.2010 15:40

Dette blir spennende , har du noen oversikt over hvor mange timer du har lagt ned i denne motoren? gleder med til å følge med videre.

gunnar 01.03.2010 16:26

Jeg har ikke talt timer men jeg har brugt godt 3 år med 5 - 7 timer hver dag så det er rigtig mange timer.
Hilsen Gunnar.

Erik 26.02.2010 00:17

Du er en ekte metalltrollmann! Jeg sitter stum av begeistring og beundring og tenker "WOW"! Virkelig.. WOW!

gunnar 26.02.2010 16:49

Det er såmænd ikke trylleri bare mange timers arbejde. Tak for de pæne ord.
Hilsen Gunnar.

Morten C 22.02.2010 14:46

Wow!!!
Det er finmekanik af 1.grad. Ikke noget man ser blandt den yngere flok af finmekanmikere idag

Andreas F 16.02.2010 18:40

Kan man få lov at se den opstart?

gunnar 17.02.2010 17:09

His den starter og kører vil den da nok blive vist frem.kommer snart en vidio med en af de andre.
Hilsen Gunnar

Thomas Bredahl 16.02.2010 07:29

Det bliver SÅ spændende med den opstart!
Intet mindre end fantastisk arbejde Gunnar.

| Svar

Nyeste kommentarer

04.11 | 10:13

Yes no problem - I can see your e mail in back office

04.11 | 08:11

Hi it's possible send me the pdf file?

BR
Pascal

03.11 | 09:46

Drawings are from USA - you need to ask google -

03.11 | 08:39

I all How can I get a full set of Detail drawings so that I can make myself?