En drøm begynder...
Hvordan forklare man sin drøm...tja..i mit tilfælde var drømmen en Berg 29" spidsgatter, men jeg ønskede den lidt anderledes over vandlinjen en Hr. Berg.
Bla. skulle den have 2 master (Ketz rigget) samt motor og glasfiber skrog var nogle af mine overvejelser...
Nå...men så lavede jeg en model af min drøm i skala 1:20 - tog den under armen ned til lystbåde havnen og talte med den lokale bådbygger om dette projekt. Da snakken var forbi gik jeg hen til pladsmanden og bestilte en bådplads til om cirka 4 år.. 🙂 og resultatet af den historie kan du se herunder...
Jeg er sikker på, at jeg IKKE er den eneste der kan nyde et skrogs fine linjer, vel?
Set agten for tværs - det skib måtte bare bygges!
Først skal der laves en tegning
Rentegning fremstillet senere, men repræsentativ for mit udgangspunkt
😉
Så skal der laves en støbeform
I 1984 lavede jeg et hus til at bygge sejlbåden i (på min græsplæne.) Derefter begyndte jeg at lave en støbeform til skroget. Her er der gået cirka 6 mdr.
Her er skroget vendt og jeg skal igang med at fjerne støbeformen. Nu er der gået cirka 12 mdr...
Fra ruff og agterud. Den ligger stadig i sit hus på græsplænen.
Der er nu gået cirka 2 år og 6 mdr.
Aptering i Mahogany og Eg
Teak dæk, med mahogany fisk og dolbord
Ok.. fisk er midterste stykke i dækket, og dolbord er er de yderste kanter ved rælingen..
En meget spændende dag...
Huset blev fjernet, og endelig kunne jeg se hvad jeg havde lavet. Mere spændende end da den blev søsat. Linier kunne jeg jo ikke se da den stod i sit hus, men endelig...fik jeg muligheden. Var jeg tilfreds? Jo da.. Nu er der gået cirka 4 år fra jeg begyndte..
Blokvogn, kran og båd i min lille indkørsel..det er på tide at se den søsat
Øjeblikket hvor det viser sig om mine design ændringer er rigtigt beregnet. Jeg har sat motor i.. (ikke standard) kølen derfor afkortet under motor, ville vægt balancen være rigtig og ville den ligge rigtigt i sin vandlinie...svaret var...JA...
Alle sejl sat, påsken 1988, stor fornøjelse at alt virkede, og 4 år's arbejde kunne anvendes som planlagt.
Store "FRI" 29" Ketz rigget
Bygget efter tegninger fra BERG 1931. Eneste BERG med
glasfiber skrog. Bygningen tog mig cirka 4 år, hjemme på græsplænen ved mit
parcelhus.
Efter 22 år...mødte jeg hende igen
Foto fra Nexø havn på Bornholm i 2009. STORE FRI har været hjemmehørende på Bornholm siden jeg solgte den i 1993.
STORE FRI blev senere solgt til Polen, hvor 2 familier gik sammen om ejerskabet.
Hele Deres beretning er blevet til en imponerende hjemmeside om de rejser de har været på - bla. en tur til Nordnorge og mange andre udfordringer.
Jeg har for nylig været i kontakt med dem og de er stadig tilfreds med min konstruktion så det er jo dejligt at få at vide. 🙂
Du kan se mere på dette link her om rejseberetningerne og nyde alle de smukke natur billeder.
Købte et glasfiber skrog, og laver så selv resten hjemme i indkørslen ved mit hus...
Først lavede jeg en "lære", så savede jeg lister i 5mm tykkelse, smurte lim på, lagde dem op i "læren" og tvang dem i den facon som "læren" havde, ved hjælp af masser af skruetvinger. Underligt ikke sandt, at man kan bøje et stykke træ så meget uden at det brækker, men på den rigtige måde kan man...
Denne gang under mit halvtag og en udspændt pressenning..billedet er taget efter cirka 5 mdr.
Volvo MB10 15 hk med en opgave..!
Fandt en brugt motor. Støbejerns topstykket var desværre tæret op af saltvand. Lavede en træform, og støbte mig et nyt topstykke i bronce, som jeg efterfølgene færdigjorde og monterede. Syntes forøvrigt et "guld" topstykke ser cool ud..
Her ses topstykket fra vandkammer siden
Her ses det fra kompressions siden
Her er det "låget" til vandkammeret set indefra
Her er det "låget" til vandkammeret set udefra
Bordplade med indlagt kompasrose
kan godt lide "de taljer" er i orden
Derfor er er alle taljer hjemmelavede, med indlagt navneplade, ikke fordi det er nødvendigt, men sådan kan jeg altså bedst lide det.
Kølen er klar til montage
Kølvægt 225 kg bly,skum,og til slut forsynet med glasfiber beklædning. Det sidste der laves inden søsætning.