Mine egne motorcykler

Se eller gense TV udsendelsen om "Great Dane" på MCTV på DK4.

  LINK til udsendelsen

Der er gode dage og der er RIGTIG gode dage..den her var en af de bedre..

Tilbage på sin plads igen - nu med lidt farve på udstødningsrør efter Søndagens kørsel i forbindelse med TV optagelserne. Højglanspoleret er vel det rette udsagn når omgivelserne kan ses i tankens spejlbillede.🙂

GD er hjemme i mit værksted for at få en kraftig rengøring efter at have stået udstillet på Egeskov siden 2005.
Samtidig skal den startes op således at vi kan få lavet en TV udsendelse færdig med kørebilleder.

Derudover skal der laves en lydfil som Egeskov skal bruge i forbindelse med det podie den er udstillet på.

Forbered jer på en fantastisk sound
 🙂 

ps. Siden opdateres løbende. 

Olietank er integreret i det store centralrør i stellet.
Tændingssystemet er fra Boyer-Bransden - her ses styreboksen.

Oliepåfyldning med udluftning. Den gennemsigtige slange der ses imellem kronrør og olietanken , tjener det formål at man kan se returolien og derved sikere sig at smøresystemet virker som det skal. Motoren er jo lavet med rulle og nålelejer så det er ikke muligt at måle olietryk på samme måde som i en motor med lejepander.

Ventil huse til de 4 ventilede topstykker er eget fabrikat, nødvendigjort af min konstruktion, samt behov for ventilløftemekanisme for at kunne træde den igang ved hjælp af kickstarteren.
Træforme er som sædvanlig fremstillet som støbemodeller, støbning lavet i Århus, resten i mit værksted.

Her ser i de mange olieforbindelser fra oliepumpen på motoren til olietanken. Under det rustfrie dæksel hvor olieslangen ses monteret, gemmer sig et oliefilter.
Olie til topstykker leveres via de tynde rør uden på cylinderen.

Bremsepedalen sidder i den rigtige side 🙂
Ophæng, pedaler mm er eget design som det jo hedder i dag, dengang var det bare fri fantasi..😉

Fodhviler konsol er eget fabrikat, det er gearkassen ikke. Den kommer fra en Norton (AMC) med 4 gear. Det er ikke brug for flere gear da motoren har et meget stort drejningsmoment.

Når en motor har stået stille i rigtig mange år kan der opstå den situation, at der er ting der bare ikke kan bevæge sig - herunder stempelringe - så der er ingen vej tilbage - stemplet i forreste cylinder skal undersøges - og det bliver det så.
Når det nu skal være skidt er det, som regel også godt for noget - jeg fik aldrig taget ret mange billeder da jeg byggede motoren - husk på dengang var det hen til fotohandleren for at fremkalde..🙂 så det vil jeg så bruge denne mulighed til..

4 ventiler pr.cylinder - og de er store - samt en standard knast til en speedway motor ( sådan en er næsten firkantet ) er forklaringen på at GD ikke er den langsomste "knallert" på kajen...😀

Det her kræver vist ingen forklaring - fortæller bare AT ventilerne er rimeligt store..😉

Et kig ned til krumtappen - læg mærke til hvor smalle plejstængerne er - der hvor de 2 stænger deler samme søle..

Mine egne motorcykler

Great Dane 1.000 cc V twinn 55 grader cylinder vinkel

Lavet i Horsens på mit værksted, udstillet pt. på Egeskov museum

Støberform fremstilles i træ

Forhåndenværende træstykker tildannes, hvorefter krumtabhuset støbes i aluminium i denne form.

Krumtabhus støbning bearbejdes i min drejebænk

Min drejebænk kan ændres til at være et horisontalt boreværk, derfor kan det lade sig gøre.

Transmision

Tørpladekobling...

Knastkæder

Stel med motor monteret på min filebænk

Lidt teknik: Stagbolte er ført fra krumtabhus helt igennen ventildæksler til motorophæng i top ved stel. Dette fordi motoren er medbærende i stel konstruktionen.

Kan i høre den trække vejret..
SSI karburatorer Ø 32mm

3 år senere...

Der medgik cirka 3 år til denne konstruktion blev klar til at rulle ud i indkørslen. Den blev lige så god som jeg gerne ville have at den skulle blive. Vibrationsfri motorgang, rigtig gode køreregenskaber, i det hele taget en harmonisk motorcykkel, hvis i spørger mig..

BSA B33 modificeret kraftigt, et vinterprojekt

Har altid ønsket mig en BSA Gold Star 500, men har aldrig haft råd. Hvad gør man så, tja..laver den selv. Motor er en JAWA 500cc 2 ventilet speedway motor, som blev ombygget til bensin, og lukket smøresystem.

Jawa 500 cc spedway motor

Som speedway motor er der 70 hk til rådighed, som bensin motor noget mindre. Ubetydelige modificeringer var nok til at den kunne bruges. Karburator SSI Ø36mm

Norton Dominator 99, 600cc årgang 1960. Stellet er original featherbed.. 

Dominatoren satte jeg Dunstal dele på, som var moderne i de år.

Triumph + BSA = Tripsa

A10 ramme,Ceriani forgaffel,Robinson 4 bakket forbremse,Norton commando tank, sæde fri fantasi.
Motor: Krumtab forsat 90 grader,( standard er parallel twin) slaglængde + 4 mm = 790 ccm. Plejlstænger JAWA smedet stål med nålebur, nye knaster fremstillet, samt nyt tændingsmodul. Helt vibrationsfri. Hvordan den lyder..? Som en Ducati er det nærmeste jeg kan komme lyden.

Tribsa krumtap

Her er et par krumtap detaljer. De 2 huller du kan se i midterslaget er forsat 90 grader, og plejlstangænger kommer fra speedway motorer. Kontravægten's placering på krumtappen var mit bedste skøn, og igen var jeg heldig at det var helt ok, kun lidt afslibning i forbindelse med afbalancering var nødvendigt.

Slank konstruktion vægt 140kg

Triumph Trophy 500 cc 1953
Købt i en papkasse, efter cirka 1 år, så den sådan ud. Modellen er speciel da den var til road/off road brug. Idag ville man kalde den en Motard.

Jeg satte andre knaster i, samt stempler med mere kompression. (fra en Tiger 100)

Triumph Trophy 500 cc 1953

Matchless G80S
Oprindelig en standard G80 men lavet om til en G80S, i den langslaget udgave, som normalt blev anvendt til rundbane race.
Bla.udstødning og sæde egen tilvirkning...

Min forkærlighed for dell orto karburator fornægter sig ikke...
Magnettrækket er normalt kædetræk, der både er klodset og vejer...derfor lavede jeg det om til tandremstræk med aluminiumshjul. Møder motorcyklen af og til og dette system virker stadig upåklageligt. 

Norton Commando 750cc Interstate

Havde altid gerne ville eje en Norton. Købt én i en papkasse som vrag, genopbyggede den totalt. Drømme er gode, virkeligheden ikke altid den samme.

Egen konstruktion:
Yamaha forgaffel med 2 bremseskiver.
Stel egen produktion
Bagsvinger egen produktion
Fælge fra en Casal 50cc
sæde hjemmelavet
Omdrejningstæller fra en Norton
Udstødning egen produktion, bemærk detalje med lyddæmperens design.
motor detaljer på det næste billede
Året var cirka 1980

Er sikker på at den lokale sherif IKKE ville være tilfreds med denne konstruktion 🤭

Basis Honda CD50, meeeen...ombygget med egen produceret alu cylinder på 85cc, monteret med stempel fra en CB400F, mekanisk omdrejningstæller med drev monteret med vinkelskårne tandhjul på knasten. 17 mm dell o'rto med justerbar svømmehus

XT 400 ombygning 2009-10

Jeg har som i nok kan se altid været facineret af 1 cylindrede motorcykler. Fandt en XT 400 i en lade i nordjylland, men sådan kan min motorcykel da ikke se ud....

Min plan var min helt egen motard stil, hvor jeg kunne forstætte med det store forhjul for stabilitet, men indrettet udelukkende til normalt vej brug.

Kubik er en god ting, så 550 eller 600 cc ????? ..

Bremser på en XT 400 er sikkert udmærket på grusvej, meeen på asphalt til mit temperament... dur ikke, der skal skiver på!

550cc vælges..400 cylindren kan ikke bores til 550cc, så den lægges i en kasse..og 550cc cylinder indkøbes. Den passer ikke i hullet i krumtabhuset, derfor bruger jeg mit eget opfundne værktøj.(se mere under min rubrik Triks og tips) Derefter passer hullet til 550cc cylindren. Krumtab passer heller ikke fra 400 til 550 cc, så en brugt indkøbes,renoveres og isættes.Nyt stempel indkøbes, og cylinder bores i forhold hertil. Topstykke renoveres.

Bremser...de originale tromlebremser er jeg ikke imponeret af. Webmasterens Yamaha TDR 250 bliver donor. Men gaffelben passer ikke, så jeg må konstruerer et nyt ophæng til caliber, der passer på de originale XT 400 ben. Alufælge med høje fælgkanter kan man ikke være foruden, vel...så nye rustfrie eger og Alu fælge indkøbes...

Også her er det TDR 250 bremser/nav der er anvendes. Fælge og eger som på forhjulet. Hovedcylinder ophæng lavet på stellet,samt modificering af den originale fodbremsepedal. 

Rustfri forrør indkøbes, og resten af udstødningen er egen fabrikation..feed lyd..🙂
Luftfilterkassen er nu udskiftet med 2 KN filtre...feed lyd..🙂

Forår 2010 er jeg klar til praktisk forsøg

Næsten færdig..næsten..fordi praktisk forsøg har ændret batterikassens position, så nu ligger batteriet i værktøjstasken bag ved sædet.

Tak til alle der har sendt mig info. om karburator - har fået fat i et sæt - håber det løser min opgave
XT'eren har fået sig en ny ejer.. og jeg ser mig om efter en klassisk model, med elstart..

Keeway 125 cc GS lakering

Susan 22.10.2015 05:03

Hej Gunnar, vanvittig flotte projekter du har lavet 😊👍
MVH Susan

gunnar 22.10.2015 10:17

Hej Susan.

Tak for det Susan.

Hilsen Gunnar.

Steffen 23.04.2014 15:04

Vildt imponerende - især for en der ikke engang kan hænge en persienne lige op.
Sikke et håndelag

gunnar 24.04.2014 08:39

Hej Steffen.
Jeg har øvet mig i mange år hvis du gør det kan du også.

Hilsen Gunnar.

gunnar 12.01.2014 16:36


HA Ha.

Gunnar.

Jan L. 12.01.2014 12:54

man sagde at Poul Køller var gud
, der er åbenbart mere end 1 !!!!!

poul rossen 25.12.2013 22:02

umanerlige smukke detaljer rigtig flot lavet.

gunnar 26.12.2013 08:40

Hej Poul.
Tak for det og glædelig jul.
Hilsen Gunnar.

Emil Rasmussen 21.04.2013 15:26

Det er ikke så meget man må skrive men jeg ville bare sige på forhånd tak.
Mvh. Emil

Emil Rasmussen 21.04.2013 15:25

Hej Gunnar
Jeg har sendt dig en mail med et spørgsmål om en knastaksel til en moto guzzi. Det er nogle fede projekter du har lavet, meget inspirerende.
Emil

søren rix petersen 30.12.2012 00:18

kunne ikke skrive længere er der sket fremskridt med den???
kunne godt tænke mig en ny tur forbi dig i 2013
VH
og godt nytår

gunnar 30.12.2012 08:37

Hej Søren.
Kloge folk siger at det vi laver ikke dur så nu prøver vi noget af det på en motor med balanceaksel.Du er velkommen til at besøge mig igen.
Gunnar.

søren rix petersen 30.12.2012 00:16

hej Gunner da vi(min far og morbror)var forbi(det er os der er i famillie med din første kone) snakkede du om at du skulle lave en motor om for hugo

Jens Sørensen 04.08.2012 21:06

Hej GUNNAR.
Det er moget af det flottest stykke arbejde jeg har set lavet til mc af en privat mand ,ønsker at jeg kunne lidt af det du går og laver .mvh jens

gunnar 05.08.2012 08:00

Hej Jens.
Tak for det.Det er spændende at bygge motorcykler men dyrt.Folkepensionen rækker ikke.
Hilsen Gunnar.

Keld Jensen 26.09.2011 09:01

Godtnok har jeg set meget, men det her slår alt. Roder selv med veterankanllerter, det er kun vand ved siden af. www.arentsminde12.dk

gunnar 26.09.2011 17:19

Hej Keld.Jeg prøver at gøre mig umage med det jeg laverog jeg har brugt mmange år på at komme så vidt.
Hilsen Gunnar.

Kennet 12.09.2011 20:26

Jeg er sgu måløs ,bare den toldmodighed, godt gået.

gunnar 13.09.2011 08:12

Hej Kennet.
Det er faktisk også sjovt.
Hilsen Gunnar.

Jan 04.09.2011 14:24

Hej Gunnar. Imponerende hvad du går og fortager dig
Har fundet en xt 500 karb. på ebay. Måske var det noget? Auktionen udløber i morgen eftermiddag (5/9-2011)

gunnar 05.09.2011 08:03

hej Jan.
Tak for tilbudet med carburator men jeg har igår fået 4 sætså dem skal jeg kigge på i dag.
Hilsen Gunnar.

Mvh Ulrich 08.06.2011 09:31

Hej Gunnar
Jeg er selv en stor gør det selv mand, med stor interasse for mc.
jeg vil høre om du ved hvor man kan få støbt aluminium hvis man selv laver en form

gunnar 09.06.2011 07:57

Hej Ulrich.
Jeg får støbt hos en gørtler der hedder Per. Snak med ham på dette nummer:75691646.
Hilsen Gunnar.

gunnar 18.04.2011 08:14

Hej Henrik.
Tak for det.
Hilsen Gunnar.

Henrik Krievs 17.04.2011 07:04

Hej Gunnar,

Du har i sandhed hænderne skruet rigtig på. Stor inspiration for smid-væk - generationen.

Mvh, Henrik

Salman M 17.04.2011 01:06

Ekstremt inspirerende! Du er en sand mester til dit fag. Min dybeste beundring og respekt for dit imponerende håndværk! Tak for at du deler din lidenskab med os

gunnar 18.04.2011 08:17

Hej Salman.
Tak for de pæne ord. Jeg har fået lavet siden for at inspirere andre.
Hilsen Gunnar.

Karsten Lindqvist 26.02.2011 17:16

Det er da fuldstændig fantastisk. Du er jo ikke kun en fantastisk dygtig håndværker, men en sand kunstner. Folk som dig er en absolut sjældenhed.

gunnar 27.02.2011 08:34

hej Karsten.
Håndværker er stort set det eneste jeg har haft lyst til at være.
Hilsen Gunnar.

Keld 26.02.2011 08:11

Det må jeg nok sige er dybt imponeret

gunnar 26.02.2011 09:39

Hej Keld.
Tak for det
Hilsen Gunnar.

Jens Alslev 25.02.2011 23:42

Meget stor respekt, for dit håndværk.
Jeg er meget imponeret
M.V.H Jens Alslev

gunnar 26.02.2011 09:46

hej Jens.
Tak for det. Min eneste ambition har altid været at blive en god hændværker.
Hilsen Gunnar.

Erik Gundersen 01.02.2011 21:24

Fantastisk!

gunnar 02.02.2011 13:06

Hej Erik.
Tak for det.
Hilsen Gunnar.

gunnar 24.11.2010 12:10

Alle to ventilede Jawaer har knaster i krumtaphuset. Jeg har ingen ide om årgang. De er efterhånden svære at finde. Prøv Torben 97354508
Hilsen Gunnar.

Daniel 24.11.2010 09:02

Tak. Den en cylindret du har benyttet er de en med knasterne nede i krumtaphuset? Og har du nogen ide om årgang, og hvor man eventuel kan finde sådan en?

Daniel 24.11.2010 07:21

Hej Gunnar, fantastisk arbejde. Hvilken model er den jawa motor du har brugt? MVH. Daniel

gunnar 24.11.2010 08:54

Jeg ved ikke model betegnelsen enhver to ventilet kan bruges og der er også den med to overliggende knastaksler.
Gunnar

Daniel 24.11.2010 08:34

Hej Gunnar, tak for svaret. Den en cylindrede, hvilken model jawa moter er det? Jeg mener har den et model navn? Jeg skal selv igang med lignende projekt.

gunnar 24.11.2010 08:16

Hej Daniel.
Til den encylindrede er det en to ventilet til V motoren er det 4 ventilede. Gunnar

Marc Jensen 12.10.2010 21:47

Jeg er dybt imponeret! Jeg er værktøjsmager, og kender maskinerne og det hele. Det imponerer og inspirerer, du laver ting, der virker umuligt uden CNC. Fedt!!

Gunnar 13.10.2010 09:44

Det glæder mig at du kan lide det jeg har lavet. Siden er tænkt sominspiration for andre. Den første CNC maskine blev vel lavet på alm. maskiner Hilsen Gunnar

Harris 27.02.2010 06:55

Tak Gunnar. Du får amatørbyggere som mig til at tro på at alt kan lykkes!
Vh Dennis
http://harrisbobber.blogspot.com

gunnar 27.02.2010 15:48

Det er ikke sikkert at alt lykkes første gang men så laver man det en gang til. Det gør jeg.
hilsen Gunnar.

Carsten Griebel 17.02.2010 21:17

Hej Gunnar ! Motorbyggeriet er ren verdensklasse !! Ville ønske man kunne se dine ting "live"

gunnar 18.02.2010 17:19

På Modeldampklubbens hjemmeside kan du se hvornår og hvor der er udstilling der er jeg som regel.
Hilsen Gunnar

Søren Bak Aksglæde 09.02.2010 21:45

Vanvittigt flot arbejde! Har aldrig set lignende!

gunnar 10.02.2010 16:17

Tak for de megen ros.
Hilsen Gunnar.

Gustav Pedersen 09.02.2010 06:50

Fantastisk at nogen har modet, tåldmodigheden - og kan!
Det er smukt at se på - ren kunst )

Gunnar 09.02.2010 09:07

Tak
Hilsen Gunnar.

Ole christoff. 31.01.2010 18:23

Hej Gunnar. - Flot arbejde . Håber du udstiller noget af det , så der er flere som kan få glæde af det. Jeg er spændt på at se , hvad det næste bliver ? Ole Chr

gunnar 04.02.2010 08:21

Jeg udstiller sammen med Modeldampklubben som jeg er medlem af.du kan se på klubbens hjemmeside hvornår. det er i grenå i april næste gang.

Karina 28.01.2010 16:51

jeg er vildt imponeret

Erik 26.01.2010 19:15

Tak skal du have, det var ikke dårligt!!
Venlig hilsen
Erik http://www.globetrotters.org/dk/

Svend Gørboe 24.01.2010 11:40

Er der noget du ikke kan lave, jeg er facineret og meget misundelig.

Gunnar 25.01.2010 09:28

Hvis det kan fremstilles med de maskiner jeg har til rådighed, så er alt muligt.Et arbejdsliv som værktøjsmager, smitter lidt af, på projekternes
resultat.

| Svar

Nyeste kommentarer

04.11 | 10:13

Yes no problem - I can see your e mail in back office

04.11 | 08:11

Hi it's possible send me the pdf file?

BR
Pascal

03.11 | 09:46

Drawings are from USA - you need to ask google -

03.11 | 08:39

I all How can I get a full set of Detail drawings so that I can make myself?