|
|
|
|
|
Mine egne motorcykler
Se eller gense TV udsendelsen om "Great Dane"
på MCTV på DK4.
LINK til udsendelsen
Der er gode dage og der er RIGTIG gode dage..den her var en af de bedre..
Der er gode dage og der er RIGTIG gode dage..den her var en af de bedre..
Tilbage på sin plads igen - nu med lidt farve på udstødningsrør efter Søndagens kørsel i forbindelse med TV optagelserne. Højglanspoleret er vel det rette udsagn når omgivelserne kan ses i tankens spejlbillede.🙂
GD er hjemme i mit værksted for at få en kraftig rengøring efter at have stået udstillet på Egeskov siden 2005.
Samtidig skal den startes op således at vi kan få lavet en TV udsendelse færdig med kørebilleder.
Derudover skal der laves en lydfil som Egeskov skal bruge i forbindelse med det podie den er udstillet på.
Forbered jer på en fantastisk sound 🙂
ps. Siden opdateres løbende.
Olietank er integreret i det store centralrør i stellet.
Tændingssystemet er fra Boyer-Bransden - her ses styreboksen.
Oliepåfyldning med udluftning. Den gennemsigtige slange der ses imellem kronrør og olietanken , tjener det formål at man kan se returolien og derved sikere sig at smøresystemet virker som det skal. Motoren er jo lavet med rulle og nålelejer så det er ikke muligt at måle olietryk på samme måde som i en motor med lejepander.
Ventil huse til de 4 ventilede topstykker er eget fabrikat, nødvendigjort af min konstruktion, samt behov for ventilløftemekanisme for at kunne træde den igang ved hjælp af kickstarteren. Træforme er som sædvanlig fremstillet som støbemodeller, støbning lavet i Århus, resten i mit værksted.
Her ser i de mange olieforbindelser fra oliepumpen på motoren til olietanken. Under det rustfrie dæksel hvor olieslangen ses monteret, gemmer sig et oliefilter. Olie til topstykker leveres via de tynde rør uden på cylinderen.
Bremsepedalen sidder i den rigtige side 🙂 Ophæng, pedaler mm er eget design som det jo hedder i dag, dengang var det bare fri fantasi..😉
Fodhviler konsol er eget fabrikat, det er gearkassen ikke. Den kommer fra en Norton (AMC) med 4 gear. Det er ikke brug for flere gear da motoren har et meget stort drejningsmoment.
Når en motor har stået stille i rigtig mange år kan der opstå den situation, at der er ting der bare ikke kan bevæge sig - herunder stempelringe - så der er ingen vej tilbage - stemplet i forreste cylinder skal undersøges - og det bliver det så. Når det nu skal være skidt er det, som regel også godt for noget - jeg fik aldrig taget ret mange billeder da jeg byggede motoren - husk på dengang var det hen til fotohandleren for at fremkalde..🙂 så det vil jeg så bruge denne mulighed til..
4 ventiler pr.cylinder - og de er store - samt en standard knast til en speedway motor ( sådan en er næsten firkantet ) er forklaringen på at GD ikke er den langsomste "knallert" på kajen...😀
Det her kræver vist ingen forklaring - fortæller bare AT ventilerne er rimeligt store..😉
Et kig ned til krumtappen - læg mærke til hvor smalle plejstængerne er - der hvor de 2 stænger deler samme søle..
Great Dane 1.000 cc V twinn 55 grader cylinder vinkel
Lavet i Horsens på mit værksted, udstillet pt. på Egeskov museum
Støberform fremstilles i træ
Forhåndenværende træstykker tildannes, hvorefter krumtabhuset støbes i aluminium i denne form.
Krumtabhus støbning bearbejdes i min drejebænk
Min drejebænk kan ændres til at være et horisontalt boreværk, derfor kan det lade sig gøre.
Tørpladekobling...
Stel med motor monteret på min filebænk
Lidt teknik: Stagbolte er ført fra krumtabhus helt igennen ventildæksler til motorophæng i top ved stel. Dette fordi motoren er medbærende i stel konstruktionen.
Kan i høre den trække vejret.. SSI karburatorer Ø 32mm
Der medgik cirka 3 år til denne konstruktion blev klar til at rulle ud i indkørslen. Den blev lige så god som jeg gerne ville have at den skulle blive. Vibrationsfri motorgang, rigtig gode køreregenskaber, i det hele taget en harmonisk motorcykkel, hvis i spørger mig..
BSA B33 modificeret kraftigt, et vinterprojekt
Har altid ønsket mig en BSA Gold Star 500, men har aldrig haft råd. Hvad gør man så, tja..laver den selv. Motor er en JAWA 500cc 2 ventilet speedway motor, som blev ombygget til bensin, og lukket smøresystem.
Jawa 500 cc spedway motor
Som speedway motor er der 70 hk til rådighed, som bensin motor noget mindre. Ubetydelige modificeringer var nok til at den kunne bruges. Karburator SSI Ø36mm
Norton Dominator 99, 600cc årgang 1960. Stellet er original featherbed..
Dominatoren satte jeg Dunstal dele på, som var moderne i de år.
A10 ramme,Ceriani forgaffel,Robinson 4 bakket forbremse,Norton commando tank, sæde fri fantasi. Motor: Krumtab forsat 90 grader,( standard er parallel twin) slaglængde + 4 mm = 790 ccm. Plejlstænger JAWA smedet stål med nålebur, nye knaster fremstillet, samt nyt tændingsmodul. Helt vibrationsfri. Hvordan den lyder..? Som en Ducati er det nærmeste jeg kan komme lyden.
Her er et par krumtap detaljer. De 2 huller du kan se i midterslaget er forsat 90 grader, og plejlstangænger kommer fra speedway motorer. Kontravægten's placering på krumtappen var mit bedste skøn, og igen var jeg heldig at det var helt ok, kun lidt afslibning i forbindelse med afbalancering var nødvendigt.
Slank konstruktion vægt 140kg
Triumph Trophy 500 cc 1953 Købt i en papkasse, efter cirka 1 år, så den sådan ud. Modellen er speciel da den var til road/off road brug. Idag ville man kalde den en Motard.
Jeg satte andre knaster i, samt stempler med mere kompression. (fra en Tiger 100)
Triumph Trophy 500 cc 1953
Matchless G80S Oprindelig en standard G80 men lavet om til en G80S, i den langslaget udgave, som normalt blev anvendt til rundbane race. Bla.udstødning og sæde egen tilvirkning...
Min forkærlighed for dell orto karburator fornægter sig ikke... Magnettrækket er normalt kædetræk, der både er klodset og vejer...derfor lavede jeg det om til tandremstræk med aluminiumshjul. Møder motorcyklen af og til og dette system virker stadig upåklageligt.
Norton Commando 750cc Interstate
Havde altid gerne ville eje en Norton. Købt én i en papkasse som vrag, genopbyggede den totalt. Drømme er gode, virkeligheden ikke altid den samme.
Egen konstruktion: Yamaha forgaffel med 2 bremseskiver. Stel egen produktion Bagsvinger egen produktion Fælge fra en Casal 50cc sæde hjemmelavet Omdrejningstæller fra en Norton Udstødning egen produktion, bemærk detalje med lyddæmperens design. motor detaljer på det næste billede Året var cirka 1980
Er sikker på at den lokale sherif IKKE ville være tilfreds med denne konstruktion 🤭
Basis Honda CD50, meeeen...ombygget med egen produceret alu cylinder på 85cc, monteret med stempel fra en CB400F, mekanisk omdrejningstæller med drev monteret med vinkelskårne tandhjul på knasten. 17 mm dell o'rto med justerbar svømmehus
Jeg har som i nok kan se altid været facineret af 1 cylindrede motorcykler. Fandt en XT 400 i en lade i nordjylland, men sådan kan min motorcykel da ikke se ud....
Min plan var min helt egen motard stil, hvor jeg kunne forstætte med det store forhjul for stabilitet, men indrettet udelukkende til normalt vej brug.
Kubik er en god ting, så 550 eller 600 cc ????? ..
Bremser på en XT 400 er sikkert udmærket på grusvej, meeen på asphalt til mit temperament... dur ikke, der skal skiver på!
550cc vælges..400 cylindren kan ikke bores til 550cc, så den lægges i en kasse..og 550cc cylinder indkøbes. Den passer ikke i hullet i krumtabhuset, derfor bruger jeg mit eget opfundne værktøj.(se mere under min rubrik Triks og tips) Derefter passer hullet til 550cc cylindren. Krumtab passer heller ikke fra 400 til 550 cc, så en brugt indkøbes,renoveres og isættes.Nyt stempel indkøbes, og cylinder bores i forhold hertil. Topstykke renoveres.
Bremser...de originale tromlebremser er jeg ikke imponeret af. Webmasterens Yamaha TDR 250 bliver donor. Men gaffelben passer ikke, så jeg må konstruerer et nyt ophæng til caliber, der passer på de originale XT 400 ben. Alufælge med høje fælgkanter kan man ikke være foruden, vel...så nye rustfrie eger og Alu fælge indkøbes...
Også her er det TDR 250 bremser/nav der er anvendes. Fælge og eger som på forhjulet. Hovedcylinder ophæng lavet på stellet,samt modificering af den originale fodbremsepedal.
Rustfri forrør indkøbes, og resten af udstødningen er egen fabrikation..feed lyd..🙂 Luftfilterkassen er nu udskiftet med 2 KN filtre...feed lyd..🙂
Forår 2010 er jeg klar til praktisk forsøg
Næsten færdig..næsten..fordi praktisk forsøg har ændret batterikassens position, så nu ligger batteriet i værktøjstasken bag ved sædet.
Tak til alle der har sendt mig info. om karburator - har fået fat i et sæt - håber det løser min opgave
XT'eren har fået sig en ny ejer.. og jeg ser mig om efter en klassisk model, med elstart..
XT'eren har fået sig en ny ejer.. og jeg ser mig om efter en klassisk model, med elstart..
Keeway 125 cc GS lakering
|
|
|
|
|
|