|
|
|
|
|
Kan man bruge noget eksisterende...... og lave det om til en helt anden anvendelse..?
Udgangspunktet er at jeg ombygger en lille 2T buskrydder motor, og kobler 3 af dem sammen...så det bliver til en 3 cylindret 120 ccm som jeg tænker anvendt i en modelflyver..lyder det tosset..nej vel..
Først må jeg have lavet et nyt krumtaphus... så derfor laver jeg en støbeform i træ.. Da det er tale om en 1/2 del til påboltning af den eksisterende motor, er det for mig nødvendigt at lave en 1/1, for at kunne lave arbejdtet i drejebænken, derfor spændebåndet..
Så er jeg klar til polering og lakering, og derefter er det så afsted til gørtleren, der laver støbningen.
Så er nystøbte bundkar kommet fra gørtleren, og jeg kan igen komme igang med projektet...fik lavet 2 støbninger med det samme..bare for det tilfælde at jeg skulle "brokke" en undervejs...det er nemlig meget billigere at få lave 2 på sammetid..end at skulle betale opstartsomkostninger igen, og skulle alt lykkedes, så kan jeg jo bare lave en motor mere..😎 (støbeformen er den sorte øverst i billedet)
Drejebænken er her stillet op som horrisontal boreværk til flugtboring. Borestangens stål fræser frihul igennem krumtabhuset.
Volumen i krumtaphuset tilpasses.
Rodehovedet på arbejde..her er det lejetilpasninger der udføres.
Krumtabhuset fræses af på højde, således at det passer med 1/2 kugleleje diameter.
Så langt så godt..krumtaphuset er nu monteret..
Krumtappen passer ikke..når man vil have 3 cylindre bundet sammen..Krumtappen skal derfor kortes af...cyl 1og 3 i den ene ende og cyl 2 i begge. Se de efterfølgende billeder hvordan...
Krumtap samlinger...jeg sliber en sekskant ved hjælp af delehoved og min slibemaskine
I forhold til en RR krumtap er denne metode lidt nemmere..🙂 Ved at bruge 120 grader imellem hver krumtap skulle den blive nogenlunde vibrationsfri...
HUSK: Ingen arbejde uden at tegne først...
Så er krumtappen klar med lejer. Samlebøsningerne er ganske almindelige 6 kant topppe fra et topnøglesæt.. så var jeg fri for at skulle producerer dem fra ny..
Jeg har valgt at sætte et ekstra leje udenfor krumtabhuset, formålet er at aflaste krumtablejer, og give støtte til propelakslen. Næste billede viser det hus jeg har fræset til formålet.
Det udfræste hus for det ekstra leje, som nævnt ovenfor, er udformet således at også bære "hall" sensorene til tændingssystemet. Udenfor huset, på det jeg kalder propelnavet, er der en justerbar ring, hvori 1 magnet er monteret. Denne magnet udløser en impuls der via det elektroniske tændingsanlæg udløser en gnist på tændrøret når den passerer "hall" sensoren.
|
|
|
Huset over det ekstra leje
|
|
Foreløbig montering. Dette mellemstadie laver jeg for at kunne lave afprøvning af funktion på motoren. Erfaring har vist mig at det ikke skader at teste placeringer af komponenter, som så senere i brug viser sig enten at være rigtigt placeret, eller det modsatte. Senere kan du se bla. at tændingsmodulers placering blev ændret. INTET KAN ERSTATTE ET PRAKTISK FORSØG!
Karburator....Når man anvender noget eksisterende er der jo ting der ikke kan laves om, så derfor laver jeg tilpasninger der kan anvendes til mit formål. Her er det indsugningen der bla. forsynes med isolatorplade, samt montageflange
Den opmærksomme kan her se en forandring i forhold til tidligere billeder. Praktisk forsøg dikterede nemlig en drejning af karburatorerne, således at forbindelsesstænger til gas/choke spjæld kunne få et mere naturligt forløb.
Her forbindelsesstængerne ført igennem skottet ( det hedder det altså i en båd og et fly, men det er altså bare en plade der adskiller motorrum og kabine) så derfor kalder vi det også et skot her..🤭
|
|
|
Øverste håndtag er gasspjæld
nederste choke
|
|
Udstødnings delene er her i sin "rå" begyndelse. Jeg har lavet et værktøj til indpresning i et rør, således at det ender med at have den ovalitet jeg skal bruge til cylinderens udstødningsflange.
Udstødningen samler alle 3 cylindre. Ikke den mest optimale løsning hvis der tales om effekt, men nødvendig hvis denne skal kunne være i et R/C modelfly. Nu er også køleskærmen monteret. Formålet med denne er at tvangslede luften igennem cylindrenes køleribber. Se næste billede for forklaring.
Propellen sørger for køleluften til motoren. (se evt. vidio om opstart hvis du ønsker en vurdering af hvormeget luft den probel sender bagud.) Køleluften fanges af skærmen, og ledes igennem cylinderrækken, hvor den skærm du så på det foregående billede, leder køleluften derhen hvor jeg ønsker den skal være.
Så kom jeg hertil.... 1. Nu er der fremstillet det endelige motorstativ. 2. Tændingsmodulerne har fundet sin endelige placering. Batteri kassen var det praktisk at placere lige ovenover i læ bag skottet. 3. Konsol fremstillet til el.styringer, herunder den nye digitale omdrejningstæller der lige er komme med posten idag 4. Luftlederskærmen der sidder udenpå karburatorerne, er nu forsynet med 3 huller med det formål at kunne komme til at trimme karburatorne, når motoren kører. En gummiprop sættes i hullet når det ikke anvendes til justeringsformål. ps. Har lavet en special skruetrækker til det formål, som ikke glider af justerskruen, ligemeget hvor meget det blæser.
|
|
|