En motor jeg har brugt i mine både

Besøgt Marstal i dag- det var en fantastisk oplevelse

Fra venstre: John Kristensen, Gunnar Sørensen og Christian Sørensen foran Motorfabriken Marstal

Var kørt lidt fast i reversgearet på modellen, da jeg ikke kunne finde tegninger nogen steder.

Jeg har på alle mine motorer aldrig haft nogen grund til at adskille gearkassen da de ikke slides nævneværdigt, så hvad gør man så ?

         Tager til Martal naturligvis...

Lidt mail korrespondance gik forud (tak til Gitte Moelsby for inspiration) og ved hjælp af Marstal Søfartsmuseum fik vi kontakt til John Kristensen der er frivillig hjælper på museet. Johns baggrund er, at han er udlært på Motorfabriken Marstal og idag bruger sit otium, sammen med andre ligesindede entusiaster, på bla. at opbygge en køreklar samling af de kendte Marstal motorer i forbindelse med museets samlinger.

Vi har ellers den politik, at der ikke kommer link på denne side, her er undtagelsen, for det er et unikt stykke danmarkshistorie de præsentere og som man bør se.... ved et personligt besøg.

På en skala fra 1 til 10 får de et rent 12 tal http://www.marstal-maritime-museum.dk/

John adskiller en gearkasse for at Gunnar kan se hvad der skal laves
En STOR tak til John og alle på Marstal søfartsmuseum for en fremragende dag. I har været en utrolig hjælp.

Så er der styr på hvordan det ser ud og skal laves 🙂🙂

Nu skal jeg så have lavet mig nogle tegninger hvor scala forholdet passer inden jeg kan starte på at fremstille delene

Besøg hos Gørtleren

Jeg går med nogle tanker om at lave en model af den motor jeg havde i mine tidlige både, nemlig en Marstal 5 hk. Motordata på type F var 580cc (boring 88 mm slag 95 mm) omdrejninger 250 -1100 min. Støbningen er en udfordring, derfor tager jeg en snak med gørtleren om hvordan mine modeller, der skal danne grundlag for støbningen, skal fremstilles så jeg får det resultat jeg skal bruge. Det vanskelige består i, eller udfordringen er, at krumtabhuset, incl. vandkamre er en enhed.

 

En snak om produktionsmetode..
En entusiastisk snak om de tekniske detailjer...beklager lydkvaliteten, det får vi rettet til næste gang.

Støbemodeller

Her er et billede af støbe modellerne. Der er ikke billeder endnu af kærnekasserne da det er lidt omstændeligt at lave dem. Efter konsultation hos gørtleren skal modellerne først støbes ind i silicone og derefter i gibs. Hvis man støber dem direkte i gibs vil de blive meget vanskelige at få ud. De første er støbt ind i silicone, men jeg har vist kommet for lidt hærder i så det stivner ikke rigtigt så jeg giver det lige et par dage.

så er der støbt...

før og efter...sammenlign billedet herover med billedet herunder

Så er bearbejdningen igang. Krumtap fremstillet, samt "våd" foring til motorblokken..

Værkstedsvejr - det er tid til at være indendøre derfor er der kommet ventilstyr (bronce) og sæder (støbejern) i blokken samt som sædvanlig ventiler lavet af rigtige Unbraco skruer. Cylinder foringen er monteret og honet færdig.

 

Trækket fra krumtap til knastaksel  magnet og vandpumpe er lavet med en endeløs kæde med 4mm deling. Kæden har jeg ikke selv lavet..

Så er plejlstang klar... stempel er i rå udgave. Bemærk pig på plejlstang...den er lig med smøresystemet på krumtappen kaldet dypsmøring. Den dypper simpelthen spidsen i olien i krumtabhuset og fordi piggen er hul bliver olien derfor presset op i plejstangslejet. Simpelt men effektivt. (husk på at motoromdrejningerne ikke overstiger 1100 omdr/min)

Tændingsmagnet fremstillet

Fremstilling af regulator håndtag

Pillearbejde 🙂

Her er den monteret på sin plads på motoren

Vandpumpe

En tandhjuls-vandpumpe - fræst ud af 1 stk messing. Hjemmelavet tandhjul og fittings.

Her ses tydeligt at vandpumpe og magnet trækkes af samme aksel.

Vandkølet udstødningsmanifold

Samtlige dele der "bare lige" skal sølvloddes sammen

Indsugnings og udstødningskanaler samlet i én blok

Indsugnings og udstødningskanaler samlet i én blok er nu sølvloddet sammen med manifold huset. Hulrummet du kan se- er det kommende vandkammer som køler udstødningen og forvarmer indsugningen. En sikkerhedsdetalje der specielt ved vintersejlads er et stort plus.

 

Komplet manifold monteret på motoren. Udstødningsrøret er monteret. Karburator flangen ses under manifold. Er igang med fremstilling af karburatoren, men det er ikke sådan ""en bare lige sag"".

Karburator

Så påbegyndes fremstilling af en karburator i scala 1:2,5. Jeg arbejder efter en original karburator til en Marstal 5 hk.

Så kom jeg hertil.. Enkeltdele til karburator - det er noget småt pillearbejde..først fremstillet ved hjælp af drejebænk og fræser,derefter sølvloddet alle smådele sammen

Dele boltet sammen - undre du dig over farven .?

Det røde skær fremkommer ved, at jeg dypper den i batterisyre, med det formål at fjerne glødeskallerne og flush der bruges for at sølvet kan flyde når jeg lodder det sammen.

Messing er en blanding af kobber og tin - derfor ser du et kobber skær. Det forsvinder lige så snart jeg pudser på det.

fortsættelse følger...

Så er rå udgaven af karburatoren lavet færdig. Prøvemonteret på den vandkølede manifold - når alt er fremstillet til motoren og tilpasset - skal den som de øvrige dele males.

Så langt så godt...🙂

Ophøjet start

Startmetoden på en Marstal er med håndsving - altså virker det altid uanset årstid - bare der er kræfter i armen der skal drive svinget. 🙂 Svinget er ikke på billedet - da det ligger i dele klar til at blive svejset sammen. I huset er der kædehjul og kæde til reversgearet som jeg skal til at fremstille.

Reversgear

Så er jeg så småt gået igang med forberedelserne til reversgearet.

Alting begynder med en tegning...

Da mit projekt skal skaleres ned er der nogle løsninger der skal tænkes godt igennem, bla gearhjulene er en udfordring, også derfor er en tegning vigtig, for du ved jo at det er nemmere at viske en blyantstreg ud end- at lave en ny fræsning.

Her er tegningerne så kommet i brug og de første dele er fremstillet

Så er der arbejdet i timevis på værkstedet 🙂og jeg er kommet hertil. (sammenlign størrelse med tændstik på billedet) Har været tvunget ud i kreativitet omkring løsning af leje da der ikke i nedskalering er plads til en bronsebøsning. Løsningen blev, at fremstille gearhjul i bronce så det både er gearhjul og bøsning på en gang. Kan bronce holde som gearhjul..? Ja i en model som min er det ikke noget problem, men jeg ville ikke anvende det i en motor til normal drift. 

Koblingstryksko fremstillet. Er forsynet med indvendig gevind ø 14 x 1 mg som passer på det bronsegearhjul som kan se på billedet herover.

Hold da op det er småt!

Palhjul og kædehjul fremstillet i et stykke.

Pal hjul laver indgreb når håndsvinget aktiveres for at starte motoren. Altsammen dele til ophøjet start.

Her er det lidt nemmere at se hvad det er jeg er i gang med.

Et kig ind i mekanismen til den ophøjede start.

Så er der streget op til fremstilling af bremsebånd

Sidste del af arbejdsprocessen med bremsebåndet, der er lavet i én opspænding er, at frigøre det fra sin fixtur- dertil bruger jeg min lille savklinge..

Er igang med at lave gearvælger systemet og når det er på plads skal der så laves finjustering på alle bevægelige dele, men grundlæggende er "indmaden" fremstillet og på plads.

Så kom jeg hertil..

Så er alle dele fremstillet til reversgear - så nu starter processen med at finjusterer alle de bevægelige dele så de løber fint. PS. Bemærk at det er en lille 100mm skydelære, en normal ville fylde alt for meget på billedet🙂

Prøvesamlingen gik godt, men det passede bare ikke sammen😥så nu er den lagt ud på bordet igen.

Har fundet ud af hvad der er årsagen til at det ligesom "bider" lidt... derfor måtte den fra hinanden igen.

Der er rigtig mange stifter/aksler/dæksler/gearhjul der skal passe indbyrdes sammen...ser ud til at der er smutttet et af målene i kampen, men det er heldigvis ikke værre end det kan rettes 🙂 og kan det ikke det, så er det da heldigt at jeg selv kan lave en ny.

Opstilling på plads - justering i gang - hvad er det fingeren på højre hånd er igang med at læse 😉

Det er tabellen over delehovedets skala der er i brug i dag... flot original bog med overfladebehandlet papir så evt. sorte fingre kan tørres af. Helt ærligt: Hvad skal man med google når man har sådan en lige ved hånden og så skal den forresten heller aldrig have skiftet batterier. 🙂

Så skæres der tænder............ 🙂

Gearhjul i den gearkasse er en udfordring grundet størrelsen. Helt ærligt så driller det ret meget😥

Nogen gange er det så bedst at sætte sig helt roligt ned, og så over en kop kaffe og en gulerodskage prøve at tænke problemstillingeren igennem igen. Og minsanten om ikke kagen hjalp, fandt fejlen så nu er der lagt op til værkstedsarbejde jo jo det virker skam med gulerodskage, kan anbefales - du kan jo selv prøve... 🙂

Nå, men gullerodskagen hjalp 🙂 og nu passer de sammen som de skal.

Det er tydeligt at se på den venstre bronce aksel/gearhjul at den er mindre i tandomkreds end den til højre som er den rigtige, men sådan kan det gå, også for mig, at målene smutter når man åbenbart ikke er konsentreret nok om opgaven. Så blir' det til en "ommer" 🤭

Webmaster 22.08.2022 08:24

Hej Rene. Det er desværre ikke muligt. Se venligst forsiden.

René Franklin Thiemer 22.08.2022 07:33

Hej Gunnar.
Kan se du har hjulpet en anden med at finde en kaburator af mærket Solex 26 VBN. Står og mangler en til min 6 HK Korsør motor, kan du hjælpe ?

Ken Bjørn 08.10.2020 18:45

Hej Gunner. Ja Gunder nu bliver ord fattige efter at have set billeder af den lille MARSTAL motor du har vel nok været flittig en meget stor respekt til dig ;-

Gunnar 09.10.2020 14:14

Tak for de pæne ord - håber det kan være til inspiration...

Peter Jersin 14.03.2020 08:17

Er det muligt at komme i email kontakt med nogen der kan medvirke til at sikre Gunnars arbejder for eftertiden f.eks på Tekniske Museeum??

webmaster 14.03.2020 08:59

Ring meget gerne til Gunnar direkte på 75646431 - Han vil meget gerne tale med andre entusiaster der brænder for det de laver, om konkrete udfordringer de har

webmaster 14.03.2020 08:55

Der er truffet aftale med en lokal ingeniør virksomhed, der er ved at opføre nyt domicil i Horsens,at alle modellerne bliver en del af receptionsområdet.

Webmaster 12.03.2020 15:30

Hej John - Gunnar har solgt alle sine værktøjer, og er gået på pension i en alder af 80+ - så det projekt stoppede her. Ring meget gerne på 75646431 hvis ?

John Engelbredt Lindenberg 12.03.2020 09:48

Hej Gunnar - det er det mest fantastiske projekt, en fornøjelse at se - og høre sikkert, når den bliver startet.... jeg håber at købe en ældre renoveret

Finn Hansen 23.04.2019 21:46

Hej Gunnar.
Jeg har selv 2 Marstal F5 motorer, som jeg gerne vil have renoveret, men mangler reservedele og pakninger, ved du hvor jeg kan få fat nogle dele.
Fi

gert 06.11.2018 18:52

kom der gang i den lille Marstal .. gunner mvh Gert (cnc )

Gunnar 06.11.2018 19:55

det korte svar er nej ikke endnu

Anders Chr.Plougmann 28.06.2018 05:49

Jeg har en Marstal motor med magnet tænding ,men den vilikke gnister hvad skal jeg gøre,jeg har hørt at der er noget med elektrisk det kan monteres ,hvor få jeg

Finn Herløv Horte 15.02.2018 15:33

Fint arbejde. Jeg kan godt huske ejeren(sælgeren) da han kom til Aarhus for at sælge en Marstaller til os.

Jørn Drasbeck 07.12.2017 20:25

Finder den yderst interesant. Dejligt at se Marstal Motor stadig lever.
Jeg er selv den glade ejer af en Marstal 5 hk.

Søren Godt 04.04.2016 10:44

Hej,
Kan se du har bygget en ny karburator. Mangler en ny eller god brugt til en Marstal 5 hk FS-1 (Solex 26 VBN). Sælges de som nye.....
/Søren Godt

Søren Godt 06.04.2016 13:22

Hej Gunnar,
"stump" og jeg sejler igen, den går perfekt med den "nye" karburator.
Tak for hjælpen.
/Søren Godt

gunnar 05.04.2016 08:51

HEJ sØREN.

75646431 ER MIT TELEFONNUMMER.
Hilsen Gunnar.

Søren Godt 04.04.2016 11:18

Hej Gunnar,

Er meget interesseret, har du et tlf. nr. hvor jeg kan kontakte dig.
/Søren Godt +45 2424 5355

gunnar 04.04.2016 11:06

Hej Søren.
Jeg har en brugt karburator. Den har siddet på en Volvo motor men har det rigtige nummer.

Hilsen Gunnar.

Allan Kragh 21.09.2015 19:15

Ih, det bliver spændende at høre om

Allan Kragh 20.09.2015 08:28

Det ser godt ud.
Jeg kunne dog godt tænke mig at vide om motoren kan køre?
Er selv udlært maskin arb på Holeby Diesel og har renoveret en Marstal 5 hk.
Mvh

Gunnar Sørensen 20.09.2015 08:46

Hej Allan.
Den kører ikke endnu den gør når den er færdig bygget.
HILSEN Gunnar.

Gitte Moelsby 22.10.2014 11:57

Glad for jeg kunne hjælp.

Gunnar 29.10.2014 13:27

Dejligt at se Marstal og ikke mindst Søfartsmuseet, lidt en skam at vi ikke kunne komme ind på Motorfabrikken Marstal, men det har vi så tilgode til næste gang.

Søren Godt 11.10.2014 16:29

Hej,
Mangler en udstødningmanifold til MARSTAL-Motor type FS-1, hvor kan sådanne købes....
/Søren Godt

gunnarsørensen 12.10.2014 08:10

Hej Søren.

Prøv de gule sider eller Veteranposten eller nogender handler og udskifter bådmotorer.
Hilsen Gunnar.

Hans Ingvorsen 03.10.2014 14:16

Tak for det, jeg har lavet en støbe model af træ så det er lige til at gå til
Tak
Hans

Hans Ingvorsen 02.10.2014 20:33

Jeg har fuld beundring over hvad du laver
Jeg skal have støbt et krumtapshus til en BFC veteranknallert en såkaldt røvskubber. Ved du hvor jeg kan få det gjort,

gunnar Sørensen 03.10.2014 08:20

hej HANS.
Du kan prøve at ringe til Per der støber for mig-20160014.Du skal have lavet en støbemodel.

Hilsen Gunnar.

Kjell Otto 22.09.2014 19:11

Du verden !!!!

gert kristensen 26.04.2014 22:51

hej gunner den bliver godt nok super fin den lille Marstal motor.. jeg må simpelthen ned og besøge dig og se den motor .

gunnar 27.04.2014 07:39

Hej Gert.

Du skal da være velkommen.

Hilsen Gunnar

Ole I. Olsen 04.03.2014 19:49

Hej !
Det var vel noget !!! - er vildt imponeret ! Jeg fandt din hjemmeside, da jeg søgte lidt oplysninger om min Marstal motor - også en 5 HK.

Ole i. Olsen

gunnar 05.03.2014 08:10

Hej Ole.
Tak for din interesse. Jeg har selvhaft 3 marstaller.

Hilsen Gunnar.

Brian MDK 12.11.2013 08:56

Fantastisk arbejde Gunnar som sædvanlig :)

gunnar 13.11.2013 08:53

Hej Brian.
Tak. Vi snakker om det i Ølgod.
Gunnar

Michael Stokholm 14.05.2013 02:54

Hej gunnar. Hvordan går det med Marstal projektet? Jeg er bare vild med den motor. Enkel og driftsikker = genial.

gunnar 14.05.2013 08:19

hej Michael.
Jeg har andre gøremål såsom hus og have for tiden så det varer lidt inden jeg kommer i værkstedet igen.
Hilsen Gunnar

Gitte Moelsby 09.03.2013 06:44

min farfar, Aage Hansen, grundlagde/ejede motorfabrikken Marstal. Tror både ham og min far ville føle en ære i at nogen giver sig ud i sådan et projekt som dit.

gunnar 09.03.2013 08:59

Hej Gitte.
Din farfar har besøgt mig flere gange og tilbød mig et job som værkfører på fabriken.Konen ville ikke flytte.
Hilsen Gunnar.

Michael Stokholm 17.02.2013 20:33

Nu begynder det jo at, ligne noget. Husk at male den Marstalgrøn, de påstår dernede at, det giver 1hk mere

gunnar 18.02.2013 07:50

Hej Mchael. Mine Marstal motorer har altid været grønne det bliver den her også.
Hilsen Gunnar

Svend-Erik Petersen 16.01.2013 13:59

jeg er selv efterlønner, og kan ikke undvære mit værksted, jeg er ved at renovere en sejlbåd, hvor motoren er en Sole mini diesel, det er noget af en omgang,

gunnar 17.01.2013 11:00

Hej Svend Erik.
Jeg ville også gerne bygge flere både men det går ikke på folkepension.
Hilsen Gunnar

Svend-Erik Petersen 15.01.2013 20:05

hej, det er dejligt at se et kreativt menneske der laver alt muligt mekanik, jeg er selv maskinarbejder, og har et værksted med forskellige maskiner,

gunnar 16.01.2013 08:46

Hej Svend Erik.
Tiden går godt når man laver noget der interesserer en. Dog kan det undre en at man efter 60 år i faget gider at blive ved.
Hilsen Gunnar.

brian 14.01.2013 11:47

det ser dælme godt ud gunnar :)

gunnar 15.01.2013 07:55

Tak for det.
Hilsen Gunnar.

Rasmus Huusom 19.12.2012 12:23

Hej Gunnar.

Kontravægten på krumtappen er den boltet på-
og hvad er foringen lavet af? (stålkvaliteten)

Venlig hilsen Rasmus

gunnar 20.12.2012 08:26

Hej Rasmus.
Kontravægten er boltet på. Sådan er det i en Marstal. Foringen er støbejern.
Hilsen Gunnar.

gunnar 23.10.2012 08:35

Hej Michael.
Den bliver støbt i aluminium og i målestoks forhold 1:2,5.Den går på støberiet i denne uge.
Hilsen Gunnar

Michael stokholm 22.10.2012 08:46

Det ligner jo noget jeg kender lavilkever du den i alu, og hvilke str forhold?

Michael stokholm 12.09.2012 10:36

Hej Gunnar.
Spændene at se lidt om dit Marstal projekt. Jeg har selv haft en type F en "taknemlig" motor at skrue i men sikkert noget andet at lave fra scratch.

gunnar 13.09.2012 07:41

Hej Michael.
Jeg har selv haft hk en 6hk og en 10hk men jeg starter med 5eren.
De fungerer rigtig godt.
Hilsen Gunnar

| Svar

Nyeste kommentarer

04.11 | 10:13

Yes no problem - I can see your e mail in back office

04.11 | 08:11

Hi it's possible send me the pdf file?

BR
Pascal

03.11 | 09:46

Drawings are from USA - you need to ask google -

03.11 | 08:39

I all How can I get a full set of Detail drawings so that I can make myself?