|
|
|
|
|
RR opstarts logbog
Så starter en uendelig masse dage, med meget hovedbrud.De næste mange tirsdage vil blive brugt til kontrol-afprøvning-kontrol-afprøvning-kontrol-afprøvning...før det til sidst vil lykkedes. Jeg har gjort det før, og indtil vidre er jeg overbevist om at det også vil ske igen. Fokus efter idag er på tændingsystemet! 12 cylindre er mange når man ingen vejledning har og var nødt til at opfinde tændingssystemet selv.
Har du lyst til at tænke med er opgaven:
Venstre magnet kalder vi "B" den betjener venstre cylinderrække i rækkefølgen 6-3-5-1-4-2 Højre magnet kalder vi "A" den betjener højre cylinderrække i rækkefølgen 1-4-2-6-3-5 tændingstidspunkt: 20 grader btdc
Originalt betjener A alle tændrør på indsugningssiden, og B alle tændrør udstødingssiden. Dette er ikke muligt at lave når man laver en model 1/4 størrelse. Derfor denne løsning,hvor rækkefølgen derfor skal deles mellem 2 magneter...sæt dig lige så stille ned og tænk den igennem...🤨 er vi enige, den ligger da vist ikke lige til højrebenet den der!
Så må jeg igang.. Gradskive monteres på krumtappen. Alle tændingstidspunkter kontrolleres. A magneten tænder 20 grader Btdc = ok og i korrekt rækkefølge. B magneten tænder 15 grader Btdc korrektion fortaget og ok i korrekt rækkefølge.
Fikstur fremstillet til tændrørstest. Konstantering af tændingen er ukonstant. Overvejer næste step. Beslutter at magnet huse skal undersøges.
Der er ikke meget plads, og en håndværker hånd fylder lidt meget lige her....Top af magnethuse demonteret, målinger fortages. Er ikke helt sikker, men der er noget her...jeg må længere ind..
Magnethus top og bund. Her ser du hvorfor top og bund kan adskilles. Der er tilsyneladende ikke noget problem i samlingen, MEN mistanken drejer sig nu om de afskærmede tændingsledninger. Disse ledninger er anvendt i hele tændingssystemet. Da jeg lavede dette tændingssystem, vidste jeg ikke det jeg ved idag. Wreigt 9 cyl opstart frembragte et lignende problem, hvor gnisten løb bla. inde i skærmen. Løsningen var en komplet udskiftning af tændingsledningerne, hvilket løste problemet. Det er nu planen at benytte denne viden til at udskifte alle tændingsledninger til den type jeg ved virker. Det er rigtig træls, men...
Inden ledninger udskiftes har jeg igen kontrolleret magnethusene....og har konstateret at mit fokus er på magnethusene 100%...inden ledninger evt. udskiftes... Når der sker belastning af tændingssystemet springer gnisterne periodevis inde i magnethuset...og ikke som ønsket i tændrørsgabet. Årsagen til dette er at nogle af komponemterne der der lavet i metal i magnethuset er for tæt på stel, således at gnisten kan springe over her, istedet for som ønsket i tændrøret. Magnethus derfor totalt demonteret og jeg er gået igang med en revision af opbygningen, hvor afskærmning til stel er 1st.prio. Hvem sagde at det skulle være nemt..?
Ændring til dag 4. Hunstik: Isolering af disse.Dette fortages ved hjælp af epoxy. Bemærk at hunstik ligger 1 mm under plan. Forklaringen på den løsning kommer her:
Hanstik: Nu påmonteret med 1mm delrin ring. Denne passer i det undersænkede hul i hunstikket. Gnisten kan nu ikke springe uhindret imellem stikkene indbyrdes...
Så lang så godt...Afprøvning... Øv..ingen ændring... Magnethusene skal nu helt demonteres og på operationsbordet = vores køkkenbord.!
Patienten er kommet på operationsbordet, "doktor" Sørensen har skåret ind til benet....
Fokus er på rotoren... Bemærk de sorte dele, fremstillet i "delrin", med det formål at isolerer rotor fra magnethuset der er fremstillet i aluminium.
Der er tydelig gnist lyde i det helt lukkede rotor område, hvor der desværre ikke er muligt at se ind under drift.
Herefter er fokus nu rettet imod afstand fra hul i rotor, hvor metalaksel som rotoren er fastgjort til.
Mere præcist er problemet muligvis overspringende gnist fra messing delen til akslen.
Der er flere steder på den nuværende rotor's konstruktion, hvor afstanden er mindre en den afstand gnisten evt. kan springe over i metaldele. Det kan lade sig gøre at afskærme på den eksisterende konstruktion, men det bliver rodet, med mange små komponenter.
Beslutning: Nykonstruktion af rotordelen, hvor der tages hensyn til de analyser der er foretaget, i ved nok... det med gentagne fejl og analyse, som er nødvendig i alt udviklingsarbejde..
Dette billede sneg sig med, fordi zoom funktionen gør det muligt... Bolten i venstre side er 1,6 mm tyk eller tynd..ved ikke hvad der er den rigtige betegnelse, man kan også bare sige at den er ikke ret stor..
Bemærk knasten der vipper følgearmen til platin, er forsynet med 6 knaster, en til hver impuls.
Dagen er gået med fremstilling af den nye rotor...
Der nu ikke længere direkte mulighed for gnisten uhindret kan springe fra rotordelen. Praktisk forsøg må så vise om det virker...
|
|
|
aksel hul...nu med plads til isolatorbøsning
|
|
|
|
|
integreret isolator bøsning
|
|
Det virkede..heller ikke...humøret røg lige i bund...igen.. igen.. Nå, det hjælper jo ikke noget at surmule, men hvor er det nu det er galt..? Analysen viser at gnisten springer inde fra rotoren, over til huset i samlingen...Ok gnist, nu skal du få en så du bliver inde hvor du skal være, jeg er godt og grundig træt af dit hopperi... Etronax ring i gods tykkelse 1,0 mm fremstillet, og monteret som det kan ses af billedet..
Test... Fuld spænding på batteri - check - OK Tændrør i fikstur udskiftet - check -OK Sluk lyset i værkstedet - check - OK Gunnar drej så på den rotor.... DET VIRKER YEAHHHH 😀..
Nu skal den anden magnet så laves tilsvarende...
MEN ...vi har set at der i den øverste halvdel hvor ledningerne er loddet i hanbenene, med den viden vi har idag, er det et område der skal have et nærmere eftersyn!
|
|
|
Her sprang gnisten, inden ringen blev monteret
|
|
Pause... jeg holder en pause fra tændingsproblematikken og begynder sikkert ikke før efteråret igen, fordi...
Min Yamaha motorcykel skal have nogle justeringer mht. batterikasse og nye karburatorer og ikke mindst skal den ud på landevejen med mig på nakken...
Min Fiat 500 skal have efterset sine front bladfjedre...måske skal de udskiftes og ikke mindst skal den også ud på landevejen med mig bag rattet...
Jeg har lovet at deltage i udstillinger forskellige steder i Danmark og at modtage besøg her på adressen af entusiaster...så derfor parkeres RR projektet til sommeren er forbi, men ambitionen er uforandret at den skal startes i 2011, det har ikke ændret sig!!
Skulle der komme en regnvejrsdag, vil jeg slappe af med Offenhauser 270 projektet, som er nemt at gå til og fra....
|
|
|
|
|
|